Kiedy należy udać się z dzieckiem do logopedy?
Z dzieckiem trzyletnim:
- gdy wymawia tylko pojedyncze dźwięki, sylaby, wyrażenia dźwiękonaśladowcze zamiast wyrazów (zwłaszcza jeśli w okresie niemowlęcym dziecko mało gaworzyło lub nie gaworzyło wcale)
- gdy nie buduje prostego zdania,
- gdy jego wypowiedź jest niezrozumiała dla otoczenia (dziecko mówi „w swoim języku”),
- gdy nie rozumie kierowanych do niego poleceń słownych,
- gdy układa język między zębami przy wymawianiu głosek: t, d, n, l, ś, ź, ć, dź,
- gdy ma niepłynność mowy (jąka się).
Z dzieckiem czteroletnim:
- gdy dziecko nie posługuje się zdaniem, tylko pojedynczym wyrazem,
- gdy nie rozumie poleceń słownych,
- gdy nie wymawia głoski L – zamienia ją na j, y, ł (dziecko mówi np. jody, łody zamiast lody),
- gdy nie wymawia głosek F, W – zamienia je na b,p,h,ł (dziecko mówi np. Boda, hoda, łoda zamiast woda)
- gdy nie wymawia głosek k, g – zamienia je na t, d (dziecko mówi np. toło, zamiast koło, dóra zamiast góra),
- gdy nie wymawia głosek s, z, c, dz – zamienia je na ś, ź, ć, dź (dziecko mówi np. siok, ziupa, cymbałki, dźwonek zamiast sok, zupa, cymbałki, dzwonek),
- gdy ubezdźwięcznia głoski dźwięczne, np. zamiast W wymawia F, zamiast Z wymawia S itd. (dziecko mówi np. fota, supa zamiast woda, zupa),
- gdy układa język między zębami przy wymawianiu głosek: t, d, n, l, ś, ź, ć, dź + s, z, c, dz,
- gdy ma niepłynność mowy (jaka się)
Z dzieckiem pięcioletnim:
- gdy nie wymawia głosek sz, ż, cz, dż – zamienia je na s, z, c, dz / lub ś, ź, ć, dź (dziecko mówi np. synka, zeka, czekolada, dzem / sinka, zieka, ciekolada, dziem zamiast szynka, rzeka, czekolada, dżem),
- gdy nie wymawia głoski r – zamienia ja na l, j, y (dziecko mówi np. tlawa, tjawa, tyawa zamiast trawa),
- gdy układa język miedzy zębami (tak jak u 4-lata) + sz, ż, cz, dż,
- gdy upraszcza wyrazy, przestawia sylaby w obrębie wyrazu lub skraca wyrazy,
- gdy ma liczne trudności z odmianą rzeczownikową i/lub czasownikową,
- gdy nie posługuje się nazywaniem relacji przestrzennych wyrażeniami przyimkowymi (na, pod, przed, za, obok, w), opuszcza wyrażenia przyimkowe ( np. lampa stoi stole),
- gdy w swoich wypowiedziach nie uwzględnia prostych związków przyczynowo-skutkowych, nie potrafi wyrażać relacji przestrzennych, przyczynowych, wynikowych itp.,
- gdy nie buduje dłuższej wypowiedzi,
gdy ma niepłynnośc mowy (jaka się).
Zaburzenia ze spectrum autyzmu:
- brak intencji komunikacji,
- brak gestu wskazywania palcem,
- brak lub opóźniony rozwój mowy,
- brak słuchania,
- brak kontaktu wzrokowego, unikanie go,
- brak wspólnego pola uwagi z dorosłym,
- niezakończony proces dominacji stronnej,
- brak naśladownictwa ruchów,
- brak zabawy imitującej działania obserwowane w otoczeniu,
WAŻNE!!!
Mamo, tato jeżeli rozwój dziecka budzi twój niepokój, koniecznie skontaktuj się ze specjalistami: podziel się swoimi spostrzeżeniami z nauczycielem w przedszkolu, szukaj pomocy u pedagoga, psychologa, czy logopedy. Jeżeli Twoje obawy się potwierdzą, współpracuj ze specjalistami, realizując ich zalecenia.
Wcześnie postawiona diagnoza i odpowiednia terapia są szansą na lepsze efekty terapeutyczne.